maanantai 19. huhtikuuta 2010

Terveydenhuollon johtamisessa keskityttävä vaikuttavuuteen

19.04.2010 Valtuustoaloite

Terveydenhuollon tavoitteita mitataan pääsääntöisesti kolmella eri tavalla. Ensimmäinen on potilaskontaktien, esimerkiksi vastaanottokäyntien ja vastattujen puhelinsoittojen, määrä. Toinen on jonojen pituus ja kolmas käytetyn rahan, eli käyttötalouden, laskeminen. Nämä mittarit kuvaavat joitakin tavoitteita ja niiden toteutumista.

Koska mittarit ovat osa johtamisjärjestelmää, ne ohjaavat toimintaa. Terveydenhuolto on olemassa sairauksien hoitamista varten. Käyttötalouden ja potilaskontaktien mittaaminen kuvaa tätä tarkoitusperää vain välillisesti, kun suora vaikuttavuuden seuranta jää tekemättä. Tästä johtuen on mahdotonta tietää, miten terveydenhuoltoa tulisi optimaalisesti resurssoida tai mitä hoitoja priorisoida. Voidaan myös kysyä, mitkä ovat kansantaloudelliset vaikutukset, kun esimerkiksi sairaslomalla olevat työntekijät jonottavat hoitoa.

Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon seurannassa tulee ottaa käyttöön hoidon vaikuttavuutta paremmin kuvaavia mittareita. Tietojärjestelmien avulla voidaan kerätä anonyymia tilastollista tietoa, esimerkiksi väestöryhmittäin ja eri diagnoosiluokituksia (diagnosis related groups) avuksi käyttäen.

Me allekirjoittaneet edellytämme, että hoidon vaikuttavuuden mittaamiseen panostetaan sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa, ja että parhaita mittareita käytetään osana strategista johtamista.


Ville Lehtola